سفارش تبلیغ
صبا ویژن
* سلام وقت بخیر؛خوشحال میشم نظربدین*

اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
کلمه هجدهم گفتار حضرت علی( ع ) : الحکمة ضالة المؤمن - مطالب متنوع از قبیل:حدیث-داستان-ضرب المثل-جک ولطیفه و.....
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هرکه با دانشمندان در آمیزد، بزرگش شمرند و هرکه با فرومایگان درآمیزد، پستش بدارند . [امام علی علیه السلام ـ در سفارش به امام حسین علیه السلام ـ]

کلمه هجدهم گفتار حضرت علی( ع ) : الحکمة ضالة المؤمن - مطالب متنوع از قبیل:حدیث-داستان-ضرب المثل-جک ولطیفه و.....
macromediaxtemplates for Your weblogList of Iranian Top weblogspersian Blogpersian Yahoo

نویسنده: رضوانی  پنج شنبه 86 مرداد 18   ساعت 12:37 عصر

. دانش گمشده مؤمن است .  در آخر کلمه پیش ، به کلمه‏اى که در نهج البلاغه نزدیک به این کلمه آمده است اشاره کردیم . به شرح نهج البلاغه ابن میثم ، چاپ اول ، صفحه 585 ، رجوع کنید .

و هل فیه عیب لمن عابه
سوى انّه رجل فاضل

 سید رضى ( ره ) این کلمه را در نهج البلاغه نقل کرده ، و ابن میثم در شرح آن گفته است : « امام علیه السلام لفظ ضّاله را براى حکمت نسبت به مؤمن استعاره فرموده است به این اعتبار که حکمت خواسته مؤمن است که در جستجوى آن است و صدایش مى‏زند همان طور که صاحب حیوان گمشده حیوانش را مى‏جوید و صدایش مى‏زند .

شارح گوید : اقسام حکمت و حقیقت آنها را شناختى . ضالّه ، حیوان گمشده است چه نر باشد و چه ماده .

ایمان در لغت تصدیق کردن است و در اصطلاح دین عبارت از تصدیق کردن به هر چیزى است که معلوم باشد آن را پیامبر ( ص ) آورده است . این تعریف ، مذهب محقّقان متکلّمان مانند ابو الحسن اشعرى و پیروانش مى‏باشد . [ و مؤمن کسى است که داراى صفت تصدیق باشد ، با این صفت در او تحقّق یابد ] و در برابر آن کافر است که تمام مطالب یاد شده در او نباشد . رأى ابو حنیفه بر این مى‏باشد و در نزد بیشتر علماى معتزله و پیشینیان صالح [ خدا از آنان خشنود باشد ] ایمان ، اسم براى شخص فرمانبردار است . و چون فرمانبردارى نزد آنان جز به سه جزء محقّق نمى‏شود و آن سه جزء : تصدیق قلبى به آنچه پیامبر ( ص ) آورده است و اقرار به زبان و عمل کردن با اعضاى بدن است ایمان نیز چنین است . پس مؤمن در نزد آنان شایسته این نام نمى‏باشد مگر وقتى که این سه جزء در او محقق شود . پس این سه جزء اجزاى ماهیّت ایمان است و در مقابل آن فاسق مى‏باشد که اسم است براى کسى که به یکى از این اجزا خللى وارد کند . چون آن که یکى از این سه جزء را ترک نماید مؤمن نمى‏نامند چه ماهیّت ایمان در او موجود نیست . و نام کافر را اختصاص داده‏اند به کسى که هر سه جزء را ترک کند یا به ظاهر انکار نماید اگر چه انجام دهد چون عمل مترتب بر تصدیق مى‏باشد . و در میان فقیهان ، امام شافعى بر این باور است . و چون آن مطالب را فهمیدى باید بدانى که امام ( ع ) حکم فرموده است که حکمت گمشده مؤمن است و به دو لحاظ حکمت را به گمشده تشبیه کرده است .

1 حال گمشده این است که صاحبش آن را فرا مى‏خواند و مى‏طلبد و درباره آن به وسیله تعیین جایزه و غیر آن مى‏کوشد . همچنین خواهان حکمت بر اساس دلیل مى‏کوشد و در جستجوى چگونگى راههاى خواستن آن مبالغه مى‏کند و شناخت آن را از دهان استادان دانشمند و صاحبان معرفت متواضعانه مى‏خواهد چنان که صاحب حیوان گمشده ، آن را از دهان جارچیان و آنها که مى‏شناسندش و هر جا که گمان آن را مى‏برد طلب مى‏کند .

ناگزیر نسبت به او گمشده مى‏باشد .

2 این است که چون حال گمشده از دو صورت بیرون نیست یا طالبش آن را مى‏یابد و به هدفش مى‏رسد ، بویژه اگر با طلب آن به کسى که بالاتر از خودش باشد نزدیک شود و در یافتن آن انتظار عطا و بخشش داشته باشد و یا آن را نمى‏یابد پس در حال تأسّف و

ترس و محرومیّت باقى مى‏ماند . حکمت نیز چنین است . چون دو حالت دارد یا جوینده حکمت آن را مى‏یابد یا خیر ؟

پس اگر آن را یافت به مقصدهاى کلّى و دیگر اغراض خود رسیده است . و اگر آن را نیافت در حالى که با آن قصد نزدیک شدن به خشنودى خداى تعالى را دارد و آماده است که به وسیله آن نعمتهاى جاوید را در جوار مقدس حق بپذیرد پس تحصیل زیان کرده و کوشش هدر رفته و از آنچه حکمت وسیله رسیدن به آن است محروم شده است .

پس در واقع حکمت گمشده‏اى است . و چه گمشده‏اى امّا این که حکمت را اختصاص به مؤمن داده است به این دلیل است که غیر مؤمن یا باور ندارد یا معصیت کار است . امّا آن که تصدیق کننده نیست پس تکذیب کردن او با طلب کردنش سازگار نمى‏باشد چون برترین جزء حکمت ، شناختن آفریدگار است و کسى که وجود او را تکذیب مى‏کند چگونه طالب شناخت اوست ؟ همچنین نافرمانى گنهکار در حال نافرمانیش با طلب او مخالف مى‏باشد و این امرى آشکار است . پس آنچه از این کلمه فهمیده مى‏شود همین است . خداى متعال پایان کوشش ما را در طلب حکمت قرار دهد تا آن را بیابیم و به آن که منادى شناخت حکمت است ما را راهنمایى کند و ما را به شناخت حکمت و کسانى که آن را از روى صدق و راستى شناخته‏اند دلالت نماید . و به آنها که از روى یقین بر اسرار و رموز حکمت آگاهند رهنمون شود که توفیق دهنده اوست .


نظرات شما ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
عذاب دروغگو
[عناوین آرشیوشده]

فهرست
255847 : کل بازدیدها
21 :بازدید امروز
9 :بازدید دیروز
حضور و غیاب
یــــاهـو
درباره خودم
کلمه هجدهم گفتار حضرت علی( ع ) : الحکمة ضالة المؤمن - مطالب متنوع از قبیل:حدیث-داستان-ضرب المثل-جک ولطیفه و.....
بسمه تعالی - مطالب این وبلاگ متنوع وگوناگون میباشد لذا عنوان آن را * سفره * نهادم از شما دوستان گرامی تقاضادارم بانظرات خوبتان مرایاری فرمایید
لوگوی خودم
کلمه هجدهم گفتار حضرت علی( ع ) : الحکمة ضالة المؤمن - مطالب متنوع از قبیل:حدیث-داستان-ضرب المثل-جک ولطیفه و.....
جستجوی وبلاگ من
 :جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

لوگوی دوستان


آوای آشنا

فهرست موضوعی نوشته ها
مطالب متنوع[81] .
بایگانی نوشته ها
به نام آنکه اشک را آفرید
نجات دهنده
عکاسی بهتر با تلفن همراه‌
موقعیت استراتژیک ایران
آمریکا و کابوس هلال شیعه
آرامش وجدان با شستشو
وظیفه بندگى
والدین برای لگد زدن نیستند
نا امیدِ امیدوار
بررسی خدمات رایگان تلفن ثابت و فعال سازی آنها
صراط مستقیم
سیر و سرطان
پیشواى هفتم حضرت امام موسى بن جعفر(ع)
کلمه هجدهم گفتار حضرت علی( ع ) : الحکمة ضالة المؤمن
جک ولطیفه وSMS
رازدارى
آیین دوستى
داستان موسى و خضر
] آثار و فوائد وجود امام زمان(علیه السلام) در زمان غیبت
اس ام اس های عاشقانه
] داستانی درمورد امام زمان (عج)-شفاى ابو راجع حمامى
دواى وحشت قبر
نقدپذیرى
تواضع و فروتنى در روایات اسلامى
حبّ دنیا
شهوت پرستى در روایات اسلامى
کلمه نوزدهم گفتار حضرت علی ( ع ) : الحرمان مع الحرص .
کلمه بیستم گفتار حضرت علی ( ع ) : قلب الاحمق فی فیه و لسان العا
کلمه بیست ویکم گفتار حضرت علی ( ع ) : المرء عدّو ما جهله
سلامت در پناه معنویت
صبر و شکیبایى
چند طایفه در آتش
گناه بى آبروئى
پندهاى حکمت آمیز
جکهای سری جدید
ضرب المثلها بترتیب الفبا
دیوان حافظ
موانع دعا
صد حکایت تربیتی
ظاهر و باطن ، همین است
عدسی؛ مقوی برای افطار
روزه ، درمان بیماری های روح و جسم
تاثیر روزه بر بیماری های جسمی و روحی
آرامش ، در بدترین شرایط
می خوام رو سرت خراب بشم ! هستی ؟
دانستنی های تغذیه در ماه رمضان
پنج راه برای افزایش هوش
کبد و بیماری های آن
روزه در بیماری های گوارشی
گلستان سعدی
شب قدر
آژیر خطر ابلیس
شب قدر است امشب
حقیقت شب قدر
استرس باعث چاقی می شود
گوشه وکنایه
جریان حکمیت در عصر حضرت علی علیه السلام
طعم عسل و زهر
هرم غذایی جدید چگونه است؟
جلوه های فساد اداری
قرصهای اکستاسی
زیبایی ، برای زنان خوشبختی نمی‌آورد
اثر شیر و فراورده های آن در پیشگیری از سرطان
بازی های کامپیوتری و سرمایه سالاری
متکدیان شیک شده اند!
چرا جوانان دیر ازدواج می‌کنند؟
توبه نصوح
ماده مخدری در قالب آدامس
پاییز 1386
اشتراک
 

فالنامه
برای دیدن فال خود ابتدا نیت کنید سپس بر روی یکی از دایره های موجود کلیک کنیدتا فال خود را مشاهده کنید












دریافت کد فالنامه