سفارش تبلیغ
صبا ویژن
* سلام وقت بخیر؛خوشحال میشم نظربدین*

اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
کلمه بیستم گفتار حضرت علی ( ع ) : قلب الاحمق فی فیه و لسان العا - مطالب متنوع از قبیل:حدیث-داستان-ضرب المثل-جک ولطیفه و.....
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حکمت با عصمت همراه است . [امام علی علیه السلام]

کلمه بیستم گفتار حضرت علی ( ع ) : قلب الاحمق فی فیه و لسان العا - مطالب متنوع از قبیل:حدیث-داستان-ضرب المثل-جک ولطیفه و.....
macromediaxtemplates for Your weblogList of Iranian Top weblogspersian Blogpersian Yahoo

نویسنده: رضوانی  چهارشنبه 86 مرداد 31   ساعت 5:1 عصر

دل احمق در دهان اوست و زبان خردمند در پس دل او .

مى‏گویم : پیش از این گفتیم که مقصود از قلب در اصطلاح عارفان همان نفس است و در این جا مقصود این نیست که خود قلب در زبان است در این صورت قلب همان تصوّراتى است که قوامش به نفس مى‏باشد . بلکه منظور از بودن تصورات در زبان این است

به باب سوّم شرح کلمات قصار امیر مؤمنان ( ع ) ، چاپ اول صفحه 585 از ابن میثم بحرانى مراجعه کنید .

« على ( ع ) » فرمود : زبان خردمند در پس دل اوست و دل نادان در پس زبان او .

سید رضى ( ره ) گفته است : این کلمه از معانى بس شگفت و شریف مى‏باشد و مقصود از آن این است که شخص خردمند زبانش را نمى‏گشاید مگر پس از راى زدن با تفکر و اندیشه ، و نادان زبانش پیش از مراجعه به اندیشه‏اش و خالص کردن فکرش بر آنچه از دهانش بیرون مى‏آید و سخنانى که بى تامّل از آن بیرون مى‏آید سبقت نمى‏گیرد .

پس گویا زبان خردمند پیرو دل اوست و دل احمق پیرو زبان او مى‏باشد . این سخن از آن حضرت به عبارت دیگرى روایت شده است دل احمق در دهانش است و زبان عاقل در دلش مى‏باشد . میگویم : « حضرت در هر دو جا لفظ ( او را ) را براى آنچه تعقل مى‏شود که دنبال بودن سخن و لفظ خردمند از اندیشه‏اش مى‏باشد و دنبال بودن اندیشه احمق در گفتارش بى آن که به عقلش مراجعه نماید ، استعاره آورده است . و معناى کلمه همان است که سیّد ( ره ) بدان اشاره فرموده است و بنابر روایت دیگر پس اراده کرده است که : هر چه احمق تصوّر مى‏کند در دهانش است یعنى بدون اندیشه بر زبانش ظاهر مى‏کند امّا سخن عاقل در خردش پنهان است و جز از روى اندیشه راست بیرون نمى‏آورد . لفظ قلب در صورت اوّل براى آنچه از تصوّراتش در الفاظش آشکار مى‏شود مجاز است و لفظ زبان براى الفاظ ذهنى مجاز مى‏باشد . »

که تصوّرات قائم به نفس در الفاظ زبانى ظاهر مى‏شود که از دهان بیرون مى‏آید و همچنین مقصود از زبان خردمند این جسم گوشتى مخصوص نیست چون اگر بگوییم مقصود از قلب نیز همان گوشت مخصوص است براى زبان ( ورا ) و پسى نمى‏ماند .

بلکه مقصود الفاظ و عبارات است چون بر کلمات و الفاظ نیز زبان گفته مى‏شود چنان که گفته مى‏شود زبان فارسى مخالف با زبان عربى است و خداوند متعال به همان اشاره فرموده است .

یکى از نشانه‏هاى ذات حق گوناگون بودن زبانها و رنگهاى شماست. و مقصود از زبان این صورت گوشتى زبان نمى‏باشد .

و منظور از ( و را ) نیز جهت حسّى نیست چون نفس جهت ندارد تا براى آن ( پسى ) معین شود بلکه مقصود جهت عقلانى است و مقصود از نفس هم خود نفس نمى‏باشد بلکه منظور تصوراتى است که از اندیشه‏هاى درست نفس صادر مى‏شود . در این هنگام تقدیر کلمه چنین مى‏باشد رازهایى که به نفس احمق قائم است و آنچه برایش شایسته است که آشکار نسازد ، در دهانش یعنى در الفاظ زبانیش موجود مى‏باشد .

امّا خردمند الفاظى را که با آن سخن مى‏گوید پیرو تصوّرات عقلانیش مى‏باشد که از اندیشه‏هاى راست او خارج مى‏شود .

امّا علّت این که احمق به گزاف و آنچه شایسته نیست سخن مى‏گوید این است که یا نمى‏اندیشد تا آنچه لازم است از کارهاى انسانى انجام دهد . بفهمد یا آن افکارش پست مى‏باشد . چون استعداد نفس او ناتوان از نظم دادن صحیح کارهاست . پس نفس به سبب ناتوانیش از قصور خود آگاه نیست . بلکه عقیده دارد که داراى کمال مى‏باشد و با این وصف هر گاه به حرکت در آوردن نفس و انجام دادن آن از روى اندیشه و تأمل متوقّف نشود تمام آنچه را تصوّر مى‏کند آشکار مى‏گردد چه از چیزهایى باشد که آشکار کردنش جایز باشد یا نباشد . امّا شخص خردمند چون کارهایش و درک امور لازم او متوقّف بر اندیشه‏هاى درست و دقّت و اندیشه مى‏باشد گفتارهایش که با زبانش تعبیر مى‏شود پیرو اندیشه‏هاى خردش است پس زبانش در پس دلش مى‏باشد و توفیق دادن بر درک حق از آن خداست .

[ 52 ] روم ( 30 ) آیه 22 ، آیه این است ، و من آیاته خلق السّموات و الارض و اختلاف السنتکم و الوانکم انَّ فی ذلک لایات للعالمین .


نظرات شما ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
عذاب دروغگو
[عناوین آرشیوشده]

فهرست
255835 : کل بازدیدها
9 :بازدید امروز
9 :بازدید دیروز
حضور و غیاب
یــــاهـو
درباره خودم
کلمه بیستم گفتار حضرت علی  ( ع ) : قلب الاحمق فی فیه و لسان العا - مطالب متنوع از قبیل:حدیث-داستان-ضرب المثل-جک ولطیفه و.....
بسمه تعالی - مطالب این وبلاگ متنوع وگوناگون میباشد لذا عنوان آن را * سفره * نهادم از شما دوستان گرامی تقاضادارم بانظرات خوبتان مرایاری فرمایید
لوگوی خودم
کلمه بیستم گفتار حضرت علی  ( ع ) : قلب الاحمق فی فیه و لسان العا - مطالب متنوع از قبیل:حدیث-داستان-ضرب المثل-جک ولطیفه و.....
جستجوی وبلاگ من
 :جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

لوگوی دوستان


آوای آشنا

فهرست موضوعی نوشته ها
مطالب متنوع[81] .
بایگانی نوشته ها
به نام آنکه اشک را آفرید
نجات دهنده
عکاسی بهتر با تلفن همراه‌
موقعیت استراتژیک ایران
آمریکا و کابوس هلال شیعه
آرامش وجدان با شستشو
وظیفه بندگى
والدین برای لگد زدن نیستند
نا امیدِ امیدوار
بررسی خدمات رایگان تلفن ثابت و فعال سازی آنها
صراط مستقیم
سیر و سرطان
پیشواى هفتم حضرت امام موسى بن جعفر(ع)
کلمه هجدهم گفتار حضرت علی( ع ) : الحکمة ضالة المؤمن
جک ولطیفه وSMS
رازدارى
آیین دوستى
داستان موسى و خضر
] آثار و فوائد وجود امام زمان(علیه السلام) در زمان غیبت
اس ام اس های عاشقانه
] داستانی درمورد امام زمان (عج)-شفاى ابو راجع حمامى
دواى وحشت قبر
نقدپذیرى
تواضع و فروتنى در روایات اسلامى
حبّ دنیا
شهوت پرستى در روایات اسلامى
کلمه نوزدهم گفتار حضرت علی ( ع ) : الحرمان مع الحرص .
کلمه بیستم گفتار حضرت علی ( ع ) : قلب الاحمق فی فیه و لسان العا
کلمه بیست ویکم گفتار حضرت علی ( ع ) : المرء عدّو ما جهله
سلامت در پناه معنویت
صبر و شکیبایى
چند طایفه در آتش
گناه بى آبروئى
پندهاى حکمت آمیز
جکهای سری جدید
ضرب المثلها بترتیب الفبا
دیوان حافظ
موانع دعا
صد حکایت تربیتی
ظاهر و باطن ، همین است
عدسی؛ مقوی برای افطار
روزه ، درمان بیماری های روح و جسم
تاثیر روزه بر بیماری های جسمی و روحی
آرامش ، در بدترین شرایط
می خوام رو سرت خراب بشم ! هستی ؟
دانستنی های تغذیه در ماه رمضان
پنج راه برای افزایش هوش
کبد و بیماری های آن
روزه در بیماری های گوارشی
گلستان سعدی
شب قدر
آژیر خطر ابلیس
شب قدر است امشب
حقیقت شب قدر
استرس باعث چاقی می شود
گوشه وکنایه
جریان حکمیت در عصر حضرت علی علیه السلام
طعم عسل و زهر
هرم غذایی جدید چگونه است؟
جلوه های فساد اداری
قرصهای اکستاسی
زیبایی ، برای زنان خوشبختی نمی‌آورد
اثر شیر و فراورده های آن در پیشگیری از سرطان
بازی های کامپیوتری و سرمایه سالاری
متکدیان شیک شده اند!
چرا جوانان دیر ازدواج می‌کنند؟
توبه نصوح
ماده مخدری در قالب آدامس
پاییز 1386
اشتراک
 

فالنامه
برای دیدن فال خود ابتدا نیت کنید سپس بر روی یکی از دایره های موجود کلیک کنیدتا فال خود را مشاهده کنید












دریافت کد فالنامه