سفارش تبلیغ
صبا ویژن
* سلام وقت بخیر؛خوشحال میشم نظربدین*

اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
کلمه نوزدهم گفتار حضرت علی ( ع ) : الحرمان مع الحرص . - مطالب متنوع از قبیل:حدیث-داستان-ضرب المثل-جک ولطیفه و.....
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مردم خواسته دنیا خرده گیاهى است خشک و با آلود که از آن چراگاه دورى‏تان باید نمود . دل از آن کندن خوشتر تا به آرام رخت در آن گشادن ، و روزى یک روزه برداشتن پاکیزه‏تر تا ثروت آن را روى هم نهادن . آن که از آن بسیار برداشت به درویشى محکوم است و آن که خود را بى نیاز انگاشت با آسایش مقرون . آن را که زیور دنیا خوش نماید کورى‏اش از پى در آید . و آن که خود را شیفته دنیا دارد ، دنیا درون وى را از اندوه بینبارد ، اندوه‏ها در دانه دل او رقصان اندوهیش سرگرم کند و اندوهى نگران تا آنگاه که گلویش بگیرد و در گوشه‏اى بمیرد . رگهایش بریده اجلش رسیده نیست کردنش بر خدا آسان و افکندنش در گور به عهده برادران . و همانا مرد با ایمان به جهان به دیده عبرت مى‏نگرد ، و از آن به اندازه ضرورت مى‏خورد . و در آن سخن دنیا را به گوش ناخشنودى و دشمنى مى‏شنود . اگر گویند مالدار شد دیرى نگذرد که گویند تهیدست گردید و اگر به بودنش شاد شوند ، غمگین گردند که عمرش به سر رسید . این است حال آدمیان و آنان را نیامده است روزى که نومید شوند در آن . [نهج البلاغه]

کلمه نوزدهم گفتار حضرت علی ( ع ) : الحرمان مع الحرص . - مطالب متنوع از قبیل:حدیث-داستان-ضرب المثل-جک ولطیفه و.....
macromediaxtemplates for Your weblogList of Iranian Top weblogspersian Blogpersian Yahoo

نویسنده: رضوانی  چهارشنبه 86 مرداد 31   ساعت 4:58 عصر

الحرمان مع الحرص .

بى بهره شدن با آزمندى است .

شارح گوید : حرمان جلوگیرى و منع بخشش است ، امّا حرص را پیش از این توضیح دادیم و حرص و حرمان دو لفظ مهملند لذا قضیّه از قضایاى مهمله مى‏باشد ، قضیه مهمله‏اى که یقینى باشد حکمى جزیى است بنابر این مى‏گوییم : چون که بخششها گاهى دنیوى و گاهى اخروى است ، و محروم بودن نسبتى است که حارم و محروم و محروم منه مى‏طلبد ( یعنى طرف مقابل مى‏خواهد ) پس حرمان بر منع بخشش اخروى و دنیوى صدق مى‏کند ، جز این که مناسبتر با کلام امام ( ع ) این است که آن را بر منع موهبت اخروى حمل کنیم ، زیرا محروم بودن از موهبت اخروى لازمى از لوازم حرص است که ناپسند مى‏باشد براى این که پیش از این روشن شد که هر که به لذّتهاى دنیا روى بیاورد و در آن فرو رود با دست نیرومند شهوت به پست‏ترین خواسته‏ها کشانده مى‏شود ، و لوح نفسش از نقش پذیرى آثار عالم بالا باز بماند ، دیگر آمادگى پذیرش انوار قدسى را ندارد ، و هر که آماده کارى نباشد از آن بى بهره مى‏ماند و آن سبب محروم شدن و علّت فوت شدن نیکى است بى آن که کوتاهى یا کاستى در طرف فاعل باشد ، آنچه خوبى به تو رسد از طرف خداست و آنچه بدى به تو رسد از نفس توست1 ، چون از خواسته نفس پیروى کردى و آن را آماده دریافت احسان مولا نساختى ،

و آنچه را در این مورد گفتیم در نظر بگیر که هر کس براى چیزى آماده نباشد از آن محروم مى‏شود ، حریص را خواهى یافت که به جاى به دست آوردن ماندنى‏ترین لذّتها که حرص ستوده است به کارهایى مشغول مى‏گردد که مخالف کارهایى است که شخص محروم و بدبخت بدان سرگرم مى‏شود چون استعداد ندارد که براى لذّتهاى پست و کمال خیالى

-----------
( 1 ) نساء ( 4 ) اوّل آیه 79 .

جسمانى کار کند بنابر این قضیّه که : محرومیّت و بى بهره ماندن به خاطر آزمندى است صدق مى‏کند البتّه صدق این قضیّه در مورد هر دو حریص محروم از هر دو طرف مى‏باشد ( آن که در پى لذّتهاى پست است و آن که در پى ضدّ آن است ) . گاهى این قضیّه بر حسب ظاهر و معمول به صورت دیگرى نیز صدق مى‏کند بدین گونه که حرص ورزى در جستجوى بخششهاى دنیوى گاهى مستلزم محروم شدن طلب کننده است ، و چون گفتیم قضیّه مهمله است ممکن است آن را بر این مطلوب نیز حمل کنیم .

و توضیح آن این است که آزمندى ، لجاجت و پافشارى در سؤال را به همراه دارد و آن از امورى است که طبیعت شخصى که از او چیزى خواسته مى‏شود متنفّر است چون لجاجت و پافشارى همراه با صفت پستى است که طبع آدمى از آن گریزان است و تولید ملال مى‏کند ، تنفّر کینه‏اى را که مخالف با میل به بخشش است همراه دارد ، بنابر این راست است که آز موجب محرومیّت مى‏باشد و معلول در هستى با علّت خود همراه است ( معلول از علت هرگز جدا نمى‏شود ) . و هر گاه اندیشه‏ات را در دریاى گوهرهاى سخن آن حضرت به شناورى و ادارى خواهى دانست که سر چشمه‏هاى حکمت از آن دریا بر انگیخته شده و جوشیده است ، و دانش بیشتر دانشمندان نهرهائى است که از او سر چشمه گرفته‏اند . شعر :

و هر گاه در کارهاى مشکل داورى کند
حکمى مى‏دهد که با وحى منزل مطابق است

 


نظرات شما ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
عذاب دروغگو
[عناوین آرشیوشده]

فهرست
255904 : کل بازدیدها
19 :بازدید امروز
59 :بازدید دیروز
حضور و غیاب
یــــاهـو
درباره خودم
کلمه نوزدهم گفتار حضرت علی  ( ع ) : الحرمان مع الحرص . - مطالب متنوع از قبیل:حدیث-داستان-ضرب المثل-جک ولطیفه و.....
بسمه تعالی - مطالب این وبلاگ متنوع وگوناگون میباشد لذا عنوان آن را * سفره * نهادم از شما دوستان گرامی تقاضادارم بانظرات خوبتان مرایاری فرمایید
لوگوی خودم
کلمه نوزدهم گفتار حضرت علی  ( ع ) : الحرمان مع الحرص . - مطالب متنوع از قبیل:حدیث-داستان-ضرب المثل-جک ولطیفه و.....
جستجوی وبلاگ من
 :جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

لوگوی دوستان


آوای آشنا

فهرست موضوعی نوشته ها
مطالب متنوع[81] .
بایگانی نوشته ها
به نام آنکه اشک را آفرید
نجات دهنده
عکاسی بهتر با تلفن همراه‌
موقعیت استراتژیک ایران
آمریکا و کابوس هلال شیعه
آرامش وجدان با شستشو
وظیفه بندگى
والدین برای لگد زدن نیستند
نا امیدِ امیدوار
بررسی خدمات رایگان تلفن ثابت و فعال سازی آنها
صراط مستقیم
سیر و سرطان
پیشواى هفتم حضرت امام موسى بن جعفر(ع)
کلمه هجدهم گفتار حضرت علی( ع ) : الحکمة ضالة المؤمن
جک ولطیفه وSMS
رازدارى
آیین دوستى
داستان موسى و خضر
] آثار و فوائد وجود امام زمان(علیه السلام) در زمان غیبت
اس ام اس های عاشقانه
] داستانی درمورد امام زمان (عج)-شفاى ابو راجع حمامى
دواى وحشت قبر
نقدپذیرى
تواضع و فروتنى در روایات اسلامى
حبّ دنیا
شهوت پرستى در روایات اسلامى
کلمه نوزدهم گفتار حضرت علی ( ع ) : الحرمان مع الحرص .
کلمه بیستم گفتار حضرت علی ( ع ) : قلب الاحمق فی فیه و لسان العا
کلمه بیست ویکم گفتار حضرت علی ( ع ) : المرء عدّو ما جهله
سلامت در پناه معنویت
صبر و شکیبایى
چند طایفه در آتش
گناه بى آبروئى
پندهاى حکمت آمیز
جکهای سری جدید
ضرب المثلها بترتیب الفبا
دیوان حافظ
موانع دعا
صد حکایت تربیتی
ظاهر و باطن ، همین است
عدسی؛ مقوی برای افطار
روزه ، درمان بیماری های روح و جسم
تاثیر روزه بر بیماری های جسمی و روحی
آرامش ، در بدترین شرایط
می خوام رو سرت خراب بشم ! هستی ؟
دانستنی های تغذیه در ماه رمضان
پنج راه برای افزایش هوش
کبد و بیماری های آن
روزه در بیماری های گوارشی
گلستان سعدی
شب قدر
آژیر خطر ابلیس
شب قدر است امشب
حقیقت شب قدر
استرس باعث چاقی می شود
گوشه وکنایه
جریان حکمیت در عصر حضرت علی علیه السلام
طعم عسل و زهر
هرم غذایی جدید چگونه است؟
جلوه های فساد اداری
قرصهای اکستاسی
زیبایی ، برای زنان خوشبختی نمی‌آورد
اثر شیر و فراورده های آن در پیشگیری از سرطان
بازی های کامپیوتری و سرمایه سالاری
متکدیان شیک شده اند!
چرا جوانان دیر ازدواج می‌کنند؟
توبه نصوح
ماده مخدری در قالب آدامس
پاییز 1386
اشتراک
 

فالنامه
برای دیدن فال خود ابتدا نیت کنید سپس بر روی یکی از دایره های موجود کلیک کنیدتا فال خود را مشاهده کنید












دریافت کد فالنامه