سفارش تبلیغ
صبا ویژن
* سلام وقت بخیر؛خوشحال میشم نظربدین*

اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
کلمه بیست ویکم گفتار حضرت علی ( ع ) : المرء عدّو ما جهله - مطالب متنوع از قبیل:حدیث-داستان-ضرب المثل-جک ولطیفه و.....
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

[ و آنگاه که از خبّاب یاد کرد فرمود : ] خدا بیامرزاد خبّاب پسر أرتّ را . به رغبت اسلام آورد و از روى فرمانبردارى هجرت کرد و به گذران روز قناعت ، و از خدا راضى بود و مجاهد زندگى نمود . [نهج البلاغه]

کلمه بیست ویکم گفتار حضرت علی ( ع ) : المرء عدّو ما جهله - مطالب متنوع از قبیل:حدیث-داستان-ضرب المثل-جک ولطیفه و.....
macromediaxtemplates for Your weblogList of Iranian Top weblogspersian Blogpersian Yahoo

نویسنده: رضوانی  چهارشنبه 86 مرداد 31   ساعت 5:6 عصر

: مرد دشمن آن چیزى است که نداند .

شارح گوید : عداوت کینه‏اى راست است که با آن مى‏کوشد تا وسایلى را که شخص مورد کینه را مى‏آزارد گرد بیاورد و کار شرّى را که ممکن است نسبت به او انجام

 سیّد رضى ( ره ) در باب سوّم نهج البلاغة این کلمه را بدین عبارت نقل کرده است : « النّاس اعداء ما جهلوا » و ابن میثم در شرح نهج البلاغه ، چاپ اوّل صفحه 604 ، در شرح آن چنین فرموده است : لازمه نادان بودن به چیزى آن است که نمى‏تواند ، فایده دانستن آن را تصوّر کند در نتیجه این باور برایش حاصل مى‏شود که فراگیرى آن سودى ندارد لذا از یاد گرفتن آن پرهیز مى‏کند . آنگاه بر آن پرهیز و دورى پافشارى مى‏نماید . به این که علم بهترین فضیلتى است که دانشمندان با آن بر نادانان مى‏بالند و با فضیلت علم بر علیه آنان و نقصان و سقوطشان از درجه اعتبار حکم مى‏کنند با آن که نادانان نیز به کمال علما بدان جهت اعتقاد دارند در نتیجه دورى کردن جاهلان از دانش و دانشمندان و دشمنیشان با فضیلت علم شدّت مى‏یابد .

دهد دوست مى‏دارد .

در مورد جهل و نادانى ، قبلا اقسام و حقیقت آن را شناختى و مقصود ثابت کردن دشمنى جاهل است با آنچه که نمى‏داند به هر دو معنایى که براى جهل یاد شده است .

توضیح مطلب آن است که نیروى واهمه امور عقلانى را درک نمى‏کند بلکه امور محسوس را ادراک مى‏نماید و با حس ، سازگار و به حق تابع احکام محسوسات مى‏باشد .

در این ادراک عقل واهمه را تصدیق مى‏کند و به خاطر این که احکام حسّى مطابق با عقل است امور هندسى و آنچه در حکم هندسه است سخت روشن بوده و اختلاف نظرى در آن پدید نمى‏آید چون در هیچ یک از آن احکام با عقل معارضه ندارد .

امّا امور عقلانى خالص منکر احکام حسّى است و چون ناتوان از درک آن احکام است آنها را تکذیب مى‏کند به همان دلیل است که احکام حسّى در معقولات خالص دروغ است و عقل در این معقولات حسّ را تکذیب مى‏کند مانند حکم نیروى واهمه به این که هر موجودى باید در جهتى باشد چون هر شئ محسوسى چنین است پس عقل آن حکم را تکذیب مى‏کند به این دلیل که بعضى از موجودات نیاز به جهت ندارند مانند ذات پروردگار تعالى .

چون روشن شد که نیروى واهمه را در ادراک امور عقلانى خالص ، بهره‏اى نیست و منکر آن است و بر حسب اقتضاى طبیعت و فطرتش به امور حسّى مایل است مى‏گوییم :

کسى که چیزى را نمى‏داند اگر نادانیش به آن بسیط باشد سبب دشمنى وى با آن و منکر شدنش به خاطر ناتوانى نیروى عقلانیش از درک آن شئ است و فرمانبردارى او از نیروى واهمه‏اى است که به اقتضاى ذاتش منکر آن است و شایستگى تصدیق کردن آن را جز به صورت محسوس ندارد . اگر جهل جاهل به چیزى جهل مرکّب باشد ، علّت کینه و نفرتش نسبت به آن ، کمک و همراهى نیروى عقلانى با نیروى واهمه در انکار کردن است چون واهمه ناتوان از مطلع شدن بر آن امر مى‏باشد با فزونى نیرومندى که در اوست ، و آن فزونى نیرومند حالتى است که بر نفس به وسیله اعتقاد استوار و قطعى که مخالف حاصل شدن آن امر عقلانى است عارض مى‏شود و به همان دلیل دشمنى کسى که خود را به ظاهر دیندار نشان مى‏دهد یعنى کسى که ادّعاى فقیه و زاهد بودن دارد امّا نه فقیه است و نه زاهد با محقّقان و صاحبان نظرهاى دقیق و همه دانشهاى بزرگ ، بیشتر و نیرومندتر از دشمنى افراد عامى و کسانى است که از اعتقادات مخالف علم تهى هستند تا آن جا که بطور کلى به مباح بودن خون آنان فتوا داده‏اند و با سخنان بیهوده‏اى که از اعتقادات فاسدشان نشأت گرفته

است پادشاهان را به شک انداخته‏اند که اینان ( محقّقان ) کافرند و مردم را گمراه مى‏کنند و بدون حق در زمین فساد مى‏نمایند بیشتر این دشمنى از حسد ورزیدن قوّت گرفته است چون محققان از آن دانش و کمال درجاتى به دست آورده‏اند و این به ظاهر ، فقیهان و زاهدان را امیدى به درست شدنشان نیست و انتظار نمى‏رود که رستگار شوند .

امّا گروه نخست اگر چه با آنچه نمى‏دانند دشمنند و نسبت به هر چه نمى‏توانند تصور کنند ، کینه مى‏ورزند احتمال مى‏رود با عادت کردن و تمرین و کشش مربّى دانا مطیع شوند و به راه خیر در آیند . چون بریدن طفل نفس از خوردن شیر و هم و خیال اگر چه دشوار است لکن بر اساس عادت و به صورت تدریجى ممکن است ( چنان که کودک شیرخواره را بتدریج و عادت دادن به خوراکیهاى مطبوع از شیر مى‏گیرند ) پس برایت راز فرموده امام ( ع ) ظاهر شد که : مرد ، دشمن آن چیزى است که نمى‏داند .


نظرات شما ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
عذاب دروغگو
[عناوین آرشیوشده]

فهرست
255877 : کل بازدیدها
51 :بازدید امروز
9 :بازدید دیروز
حضور و غیاب
یــــاهـو
درباره خودم
کلمه بیست ویکم گفتار حضرت علی  ( ع ) : المرء عدّو ما جهله - مطالب متنوع از قبیل:حدیث-داستان-ضرب المثل-جک ولطیفه و.....
بسمه تعالی - مطالب این وبلاگ متنوع وگوناگون میباشد لذا عنوان آن را * سفره * نهادم از شما دوستان گرامی تقاضادارم بانظرات خوبتان مرایاری فرمایید
لوگوی خودم
کلمه بیست ویکم گفتار حضرت علی  ( ع ) : المرء عدّو ما جهله - مطالب متنوع از قبیل:حدیث-داستان-ضرب المثل-جک ولطیفه و.....
جستجوی وبلاگ من
 :جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

لوگوی دوستان


آوای آشنا

فهرست موضوعی نوشته ها
مطالب متنوع[81] .
بایگانی نوشته ها
به نام آنکه اشک را آفرید
نجات دهنده
عکاسی بهتر با تلفن همراه‌
موقعیت استراتژیک ایران
آمریکا و کابوس هلال شیعه
آرامش وجدان با شستشو
وظیفه بندگى
والدین برای لگد زدن نیستند
نا امیدِ امیدوار
بررسی خدمات رایگان تلفن ثابت و فعال سازی آنها
صراط مستقیم
سیر و سرطان
پیشواى هفتم حضرت امام موسى بن جعفر(ع)
کلمه هجدهم گفتار حضرت علی( ع ) : الحکمة ضالة المؤمن
جک ولطیفه وSMS
رازدارى
آیین دوستى
داستان موسى و خضر
] آثار و فوائد وجود امام زمان(علیه السلام) در زمان غیبت
اس ام اس های عاشقانه
] داستانی درمورد امام زمان (عج)-شفاى ابو راجع حمامى
دواى وحشت قبر
نقدپذیرى
تواضع و فروتنى در روایات اسلامى
حبّ دنیا
شهوت پرستى در روایات اسلامى
کلمه نوزدهم گفتار حضرت علی ( ع ) : الحرمان مع الحرص .
کلمه بیستم گفتار حضرت علی ( ع ) : قلب الاحمق فی فیه و لسان العا
کلمه بیست ویکم گفتار حضرت علی ( ع ) : المرء عدّو ما جهله
سلامت در پناه معنویت
صبر و شکیبایى
چند طایفه در آتش
گناه بى آبروئى
پندهاى حکمت آمیز
جکهای سری جدید
ضرب المثلها بترتیب الفبا
دیوان حافظ
موانع دعا
صد حکایت تربیتی
ظاهر و باطن ، همین است
عدسی؛ مقوی برای افطار
روزه ، درمان بیماری های روح و جسم
تاثیر روزه بر بیماری های جسمی و روحی
آرامش ، در بدترین شرایط
می خوام رو سرت خراب بشم ! هستی ؟
دانستنی های تغذیه در ماه رمضان
پنج راه برای افزایش هوش
کبد و بیماری های آن
روزه در بیماری های گوارشی
گلستان سعدی
شب قدر
آژیر خطر ابلیس
شب قدر است امشب
حقیقت شب قدر
استرس باعث چاقی می شود
گوشه وکنایه
جریان حکمیت در عصر حضرت علی علیه السلام
طعم عسل و زهر
هرم غذایی جدید چگونه است؟
جلوه های فساد اداری
قرصهای اکستاسی
زیبایی ، برای زنان خوشبختی نمی‌آورد
اثر شیر و فراورده های آن در پیشگیری از سرطان
بازی های کامپیوتری و سرمایه سالاری
متکدیان شیک شده اند!
چرا جوانان دیر ازدواج می‌کنند؟
توبه نصوح
ماده مخدری در قالب آدامس
پاییز 1386
اشتراک
 

فالنامه
برای دیدن فال خود ابتدا نیت کنید سپس بر روی یکی از دایره های موجود کلیک کنیدتا فال خود را مشاهده کنید












دریافت کد فالنامه